انواع چراغ پروژکتور

انواع چراغ پروژکتور

در حال حاضر همه ما به انواع لامپ‌ها نیاز داریم تا بتوانیم محیط اطراف خود را روشن کنیم و بتوانید در تاریکی شب به کارهای مختلف خود بپردازیم. البته که در مکان‌های بزرگ‌تر نمی‌توان از لامپ‌های معمولی استفاده نمود و باید به سراغ وسایل پرقدرت‌تر بروید. چراغ پروژکتور یکی از وسایلی است که قدرت بسیار بالایی در تابش نور داشته و می‌تواند مکان‌هایی با مساحت بیشتر را روشن نگه دارد. اگر شما نیز می‌خواهید که اطلاعات بیشتری درباره انواع چراغ پروژکتور به دست بی آورید و با تاریخچه آن آشنا شوید بهتر است که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه ساخت پروژکتور

در حال حاضر اگر بخواهید که هر ورق از تاریخ را بگردید نمی‌توانید اطلاعات دقیقی درباره زمان ابداع و اختراع انواع چراغ پروژکتور پیدا کنید. به همین دلیل نمی‌توان به‌صورت کاملاً دقیق به بررسی تاریخچه این محصول پرداخت؛ اما اطلاعات ناقص مختلفی درباره این محصول در دست است.

خوشبختانه اولین استفاده رسمی از چراغ پروژکتور در جامعه ثبت شده است. ما با استناد به همین تاریخ می‌توانیم به‌صورت کاملاً تقریبی زمان ابداع و خلق شدن انواع چراغ پروژکتور را حدس زده و بر آن استناد کنیم. طبق وقایع تاریخی اولین استفاده از چراغ پروژکتور در بازی فوتبال بوده است.

تقریباً در سال 1878 بود که مسئولین استادیوم برای برگذاری یک بازی حساس و جذاب در شب از انواع پروژکتور برای تامین روشنایی استادیوم استفاده کردند. اگر بخواهیم به این تاریخ استناد کنیم نشان می‌دهد که بیش از 130 سال است که مردم در حال استفاده از پروژکتور هستند.

سازندگان برای ساخت اولین پروژکتور دنیا از آینه‌ها استفاده کرده‌اند. در حال حاضر نیز می‌توانید مشاهده کنید که دورتادور لامپ پروژکتور را آینه‌های مختلف احاطه کرده است. علاوه‌برآن یک عدد عدسی درون ساخت پروژکتور استفاده شده است تا بتواند نور تولیدی را متمرکز کرده و مساحت بیشتری از مکان موردنظر شما را روشن نگه دارد.

انواع چراغ پروژکتور

مشاهده و خرید محصولات موجود در آبتین الکتریک با ضمانت و کیفیت

انواع مدل‌های چراغ پروژکتور

در ساخت انواع پروژکتور از تراشه‌های مختلفی استفاده می‌شود. هر کدام از پروژکتورها طرح تولید مخصوص به خودشان را دارند و همین باعث شده تا ما امروزه شاهد انواع مختلفی از پروژکتورها باشیم که هر کدام کاربرد و کارایی مخصوص خودشان را دارند و در مکان‌های خاصی از آن‌ها استفاده می‌گردد.

معمولاً پروژکتورها را بر اساس نوع لامپی که در ساخت آن‌ها استفاده شده است، تقسیم‌بندی می‌کنند. البته که می‌توان پروژکتورها را بر اساس مصارف و مکان‌های مصرف آن‌ها نیز دسته‌بندی نمود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با انواع پروژکتورهای موجود در بازار صحبت کنیم.

پروژکتورهای لامپ رشته‌ای

پروژکتورهای-لامپ-رشته‌ای​

پروژکتورهایی که با استفاده از لامپ رشته‌ای ساخته می‌شوند؛ معمولاً به پروژکتورهای مدادی نیز معروف هستند و در حال حاضر منسوخ شده محسوب می‌شوند؛ ولی همچنان در بازار موجود بوده و شما می‌توانید با کمی گشت‌وگذار در بازار این مدل را پیدا کرده و خریداری نمایید.

تقریباً همه ما لامپ‌های رشته‌ای را می‌شناسیم و حتی هنوز از آن استفاده می‌کنیم. لامپ‌هایی  حبابی شکل که معمولاً نور زردی دارند. پس از اینکه جریان برق وارد تنگستن می‌شد، این قطعه شروع به گرم‌شدن می‌کرد و نور زردی را از خود تولید کرده و به محیط پخش می‌کرد.

این نوع لامپ‌ها اصلاً اقتصادی نبوده و برای محیط‌زیست نیز مضر هستند. لامپ‌های رشته‌ای از صددرصد انرژی که دریافت می‌کنند، فقط ده درصد از آن را به نور تبدیل کرده و بقیه آن به‌صورت گرما هدر می‌رود. این لامپ‌ها بسیار پر مصرف بوده و اصلاً توصیه نمی‌شوند.

چنین لامپ‌هایی با کوچک‌ترین ضربه سوخته و دیگر قابل‌استفاده نیستند. البته شما می‌توانید لامپ رشته‌ای درون پروژکتور را خارج کرده و با یک لامپ جدیدتر تعویض نمایید. به‌طورکلی پروژکتورهای مدادی از نظر اقتصادی اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیستند.

پروژکتورهای لامپ فلورسنتی

در ساخت بعضی از پروژکتورها از لامپ‌های فلورسنتی نیز استفاده می‌شود. این لامپ‌ها باکیفیت بوده و قدرت خوبی در روشنایی دارند. البته که این نوع پروژکتور از دیگر انواع پروژکتور محبوبیت کمتری داشته و خیلی قابل‌استفاده قرار نمی‌گیرد.

تنها دلیلی که باعث کاهش محبوبیت این نوع پروژکتور شده تأخیر در کارکرد آن است. وقتی که این پروژکتور را روشن می‌کنید معمولاً چنددقیقه‌ای طول می‌کشد که شروع به کار کند و همین موضوع باعث شده تا خیلی از افراد به سراغ این پروژکتور نیایند.

پروژکتورهای لامپ فلورسنتی​

پروژکتورهای بخار سدیم با فشار کم

پروژکتورهای بخار سدیم با فشار کم​

در ساخت این پروژکتور از لامپ‌هایی استفاده می‌شود که درونش سدیم کم‌فشار وجود دارد. اگر بخواهیم این پروژکتور را با انواع پروژکتور مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که قدرت بسیار بالایی در تولید نور دارد. این نوع پروژکتور می‌تواند به‌ازای هر واتی که دریافت می‌کند 200 لومن نور تولید کند.

ازآنجایی‌که نور تولیدی توسط این پروژکتور زرد است، خیلی قابل‌استفاده نیست و محبوبیت چندانی دارند. علاوه‌برآن نور تولیدی توسط این لامپ می‌تواند روی چشم انسان تأثیر بدی بگذارد و نباید برای مدت طولانی زیر نور این پروژکتور فعالیت کرد.

پروژکتورهای تخلیه با شدت بالا

در ساخت این نوع پروژکتور از دو ماده سدیم و هالید استفاده می‌شود. این نوع پروژکتور نیز توان بسیار بالایی در تولید نور دارد و می‌تواند مساحت بسیار زیادی را روشن نگه دارد. میزان نور تولیدی توسط این نوع پروژکتور با اندازه آن رابطه مستقیم دارد.

لازم به ذکر است که شما نباید به‌هیچ‌عنوان از این نوع پروژکتور در محیط‌های سربسته استفاده نمایید. این نوع پروژکتور تولید گرمای بسیار زیادی داشته و همین موضوع می‌تواند خطر ایجاد آتش‌سوزی را به‌شدت افزایش دهد و نباید از آن استفاده کرد.

پروژکتورهای-تخلیه-با-شدت-بالا​

پروژکتورهای هالوژنی

پروژکتورهای هالوژنی​

پروژکتورهای هالوژنی نیز می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشند. برای ساخت لامپ‌های درون این پروژکتور از فناوری هالوژن استفاده شده است و از پروژکتورهای مدادی کاربرد بسیار بیشتری دارند و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای این نوع پروژکتورها باشد.

این نوع پروژکتور معمولاً رنگ نور بسیار قوی ندارد. همین موضوع باعث می‌شود تا اجسامی که در زیر این پروژکتور قرار می‌گیرند تغییر رنگ ندهند و خیلی چشم را اذیت نکند. البته که این نوع پروژکتور نیز گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند و نباید در محیط‌های بسته استفاده گردد

پروژکتورهای ال‌ای‌دی

در حال حاضر پروژکتورهای ال‌ای‌دی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. این پروژکتورها از دیودهای ال‌ای‌دی ساخته شده‌اند. از جمله مزیت‌های این پروژکتور میزان نور بالایی است که تولید می‌کند و کارایی بسیار زیادی دارد. علاوه‌برآن این پروژکتورها خیلی دیر خراب می‌شوند.

پروژکتورهای ال‌ای‌دی رنگ‌های مختلفی دارند و شما می‌توانید هر رنگی که دوست دارید تهیه نمایید. معمولاً پرطرفدار‌ترین نوع رنگ این ال‌ای‌دی ها رنگ سفید است. این نوع پروژکتورها مقاومت بسیار بالایی در برابر گرم‌شدن دارند و حتی در منزل هم قابل‌استفاده هستند.

پروژکتورهای ال‌ای‌دی​

پروژکتورهای SMD

پروژکتورهای SMD​

در واقع پروژکتورهای SMD نسخه بهبودیافته پروژکتورهای ال‌ای‌دی هستند. در تولید این نوع پروژکتورها نیز از لامپ‌های ال‌ای‌دی استفاده می‌شود. به همین دلیل این نوع پروژکتورها نیز قدرت بسیار بالایی در تولید نور دارند و برای شما مناسب خواهند بود.

این نوع پروژکتور عیب‌وایراد بزرگی ندارد و به‌راحتی می‌توان از آن در مکان‌های مختلفی استفاده نمود. از جمله مزایای این نوع پروژکتور می‌توان به وزن سبک آن اشاره کرد که نصب و نگهداری آن را بسیار آسان‌تر از مدل‌های دیگر کرده است.

پروژکتورهای COB

این نوع پروژکتور نیز با الگوبرداری از پروژکتورهای ال‌ای‌دی ساخته شده است و چراغ‌های ال‌ای‌دی در ساختار این پروژکتورها نیز دیده می‌شود. این محصول برای این ساخته شد تا تابش نور به‌صورت هدفمندتر باشد و عملکرد دقیق‌تری نسبت به دیگر محصولات دارد.

همین موضوع باعث شده تا قابلیت دیرتر داغ‌شدن خود را از دست بدهد و نتوان از آن در محیط‌های سربسته استفاده نمود. تولیدکنندگان مجبور هستند برای کنترل گرما از بدنه‌های بهتر استفاده نمایند که همین موضوع باعث افزایش وزن پروژکتورهای COB شده است.

پروژکتورهای COB​

مهم‌ترین نکاتی که در خرید هر نوع پروژکتوری باید به آن‌ها توجه شود

نکات مختلفی وجود دارد که شما باید در هنگام خرید انواع پروژکتور به آن نهایت دقت را داشته باشید. هر چند شما باید بر اساس نوع استفاده خود بهترین پروژکتور را انتخاب نمایید؛ اما پروژکتوری که انتخاب می‌کنید باید نکات پایین را نقض نکند تا شما بتوانید بهترین بهره را از آن ببرید.

در ابتدا شما باید به قاب پروژکتور نهایت دقت را داشته باشید. ازآنجایی‌که معمولاً پروژکتورها در محیط‌های بیرونی استفاده می‌شوند؛ باید قابی انتخاب کنید که عمر بالایی داشته باشد. معمولاً قاب پروژکتورها از جنس استیل ضدزنگ، آلومینیوم و مس ساخته می‌شوند. برای مثال اگر شما قصد استفاده از آن در محیط مرطوب را دارید، استیل ضدزنگ بهترین گزینه برای شما است تا قاب پروژکتور در مجاورت با رطوبت زنگ نزند.

بهتر است که قبل از خرید حتماً به توان پروژکتور برای تولید نور نهایت دقت را داشته باشید. درهرصورت شما پروژکتور می‌خرید که بتوانید محیط را روشن کنید. درصورتی‌که توان پروژکتور برای تولید نور با محیطی که قصد روشن‌کردن آن را دارید هم‌خوانی نداشته باشد؛ فرایند روشنایی با مشکل مواجه خواهد شد و شما باید دوباره به سراغ خرید پروژکتور بهتری بروید.

شما باید در هنگام خرید پروژکتور به رنگ آن نیز دقت کافی داشته باشید. پروژکتورها را بر اساس دمای رنگ به فروش می‌رسانند که واحد اندازه‌گیری آن کلوین است. کلوین با سانتی‌گراد کمی متفاوت بوده و در واقع هرچه که دمای کلوین پروژکتور بالاتر باشد رنگ تولیدی آن نیز خنک‌تر خواهد بود. رنگی که برای پروژکتور انتخاب می‌کنید خیلی روی محیط تأثیرگذار است.

شما باید در هنگام خرید انواع پروژکتور به استاندارد IP محصول نیز دقت کنید. این استاندارد میزان مقاومت پروژکتور در برابر عوامل بیرونی همچون باران را نشان می‌دهد. هرچه مقاومت بالاتر باشد کیفیت نهایی محصول نیز بالا خواهد بود. معمولاً پروژکتورهای با استاندارد IP 66، 65 و 67 گزینه مناسبی برای شما خواهند بود.

بهتر است در هنگام خرید پروژکتور به گارانتی آن نیز دقت داشته باشید. ازآنجایی‌که کالاهای الکترونیکی به‌شدت حساس هستند نیاز است که از گارانتی بلندمدت برخوردار باشند. ازآنجایی‌که پروژکتورهای بزرگ از قیمت بالایی برخوردار هستند خرید پروژکتور بدون درنظرگرفتن یک گارانتی درست و مطمئن اصلاً عاقلانه نیست.

سخن پایانی

در نهایت با انواع چراغ پروژکتور آشنا شدیم و اطلاعات مختلفی از آن به دست آوردیم. همچنین نکاتی یاد گرفتیم که به ما در هنگام خرید پروژکتور کمک خواهد کرد. اگر می‌خواهید که یک چراغ پروژکتور عالی و باکیفیت خریداری کنید بهتر است که از این نکات حتماً بهره برده و استفاده نمایید. در حال حاضر استفاده از پروژکتور اجتناب‌ناپذیر بوده و ما باید برای روشن‌کردن مکان‌های بزرگ همچون استادیوم‌های فوتبال از این محصول استفاده نماییم. پروژکتورها آن‌قدر پرکاربرد بودند که پس از گذشت 130 سال نیازی به معرفی جایگزین این محصول احساس نشده و همچنان مردم برای مشاغل مختلف خود از آن استفاده می‌کنند.

تاریخ انتشار : 1402/07/12