نصب چراغ سنسوردار

طریقه نصب چراغ سنسوردار

چراغ سنسوردار یک نسل جدید از تجهیزات روشنایی است که در حال حاضر مورد توجه افراد مختلف قرار دارد. طراحی چراغ سنسوردار به گونه‌‍‍‌ای است که فقط در مواقع ضروری به طور خودکار روشن می‌شود. این چراغ‌ها با حضور شخص در مکان روشن می‌شوند و زمانی که کسی در مکان نصب چراغ سنسوردار حضور نداشته باشد، خاموش می‌شوند. چراغ سنسوردار دارای یک حسگر حرکتی (سنسور) است که نحوه کار آن مانند چشم الکترونیکی است. این حسگرها قادرند انرژی را که از اجسام متحرک در تمامی جهت‌ها می‌آیند، تشخیص دهند. هنگامی که سنسور حرکت یک جسم متحرک را در محدوده خود تشخیص دهد، جریان برق وصل شده و چراغ روشن می‌شود. در حالت عادی پس از خارج شدن افراد و اجسام از محدوده سنسور، چراغ بر اساس میزان مدت زمان تنظیم شده، خاموش می‌شود. نصب چراغ سنسوردار مقرون به صرفه بوده و با صرفه‌جویی در مصرف برق، به کاهش هزینه کمک می‌کند. به طور کلی هزینه نهایی این چراغ‌ها خیلی کم بوده و مناسب استفاده در فضاهای عمومی، پارکینگ، پله‌ها و … است.

چراغ سنسوردار چگونه عمل می‌کند؟

چراغ سنسوردار از دو بخش کلی چراغ و سنسور ساخته شده است. سنسور (حسگر) موجود در این چراغ‌ها به وسیله امواج مادون قرمز، در برابر حرارت بدن و حرکت افراد از خود واکنش نشان می‌دهند. سنسورهایی که در این نوع چراغ‌ها استفاده می‌شود، مدل‌های مختلف بوده و عکس العمل‌های متفاوت برای روشنایی محیط دارند. این سنسورها از نوع سنسورهای Passive Infra-Red یا همان RIP هستند و بر اساس گرمای محیط عمل می‌کنند. لازم به ذکر است که در ساختار چراغ سنسوردار علاوه بر سنسور، فتوسل نیز به کار رفته است. فتوسل به نور حساس است و بر اساس میزان روشنایی عمل می‌کند. یعنی هنگامی که شدت نور در محیط مناسب است مثلا هنگام روز، سنسور عمل نمی‌کند و چراغ روشن نمی‌شود. بنابراین حسگرهای موجود در چراغ سنسوردار، هم به گرما و هم به نور حساس بوده و می‌توان از نصب چراغ سنسوردار در مکان‌های عمومی بهره برد.

چراغ سنسوردار

انواع چراغ سنسوردار

چراغ‌های سنسورداربا توجه به ویژگی‌هایی از جمله میزان حساسیت سنسور، جنس بدنه و رویه، نوع چراغ، محل نصب به انواع مختلف دسته‌بندی می‌شوند. در مجموع این چراغ‌ها به دو مدل دیواری و سقفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع چراغ‌های سنسوردار می‌پردازیم.

چراغ سنسور دار ال‌ای دی (LED)

در این محصولات به دلیل استفاده از LED به جای لامپ‌های رشته‌ای و CFL، نیازی به نصب لامپ مجزا نیست. چراغ‌های ال‌ای دی نسبت به انواع دیگر طول عمر بیشتری دارند. در این چراغ‌ها نیاز نیست برای تعویض لامپ حباب چراغ باز شود در نتیجه از ورود حشرات و گردو غبار به داخل آن جلوگیری می‌شود.

چراغ سنسور دار ال‌ای دی (LED)
چراغ سنسوردار سقفی طلقی

چراغ سنسوردار سقفی طلقی

این نوع چراغ‌ها برای نصب بر روی سقف طراحی گردیده و امکان نصب آن بر روی دیوار وجود ندارد. این نوع چراغ سنسوردار به علت دارا بودن کفی پلاستیکی و رویه طلقی، وزن کمی دارد. این ویژگی باعث شده نصب چراغ سنسوردار سقفی بر روی سقف‌های یونولیت، با دوعددپیچ براحتی انجام شود. سنسور این نوع چراغ‌ها قابل تنظیم روی مدت زمان و نوع روشن شدن بر اساس شدت نور یعنی در روز یا شب روشن شود، می‌باشد. این نوع چراغ در مکان‌های پرتردد نظیر راه‌پله، جلوی آسانسور، راهرو، پارکینگ و جاهایی که مدام خاموش و روشن می‌شوند، بسیار کاربرد دارد. با نصب چراغ سنسوردار سقفی در مصرف برق بسیار صرفه جویی می‌شود و در صورتی که فراموش کنید کلید را خاموش کنید، سنسور به طور خودکار این کار را انجام می‌دهد.

چراغ سنسوردار سقفی فلز شیشه

این نوع چراغ از نظر عملکرد وکارایی مشابه نوع قبلی است و تفاوت آن این است که جنس کفی آن از فلز و جنس رویه آن از شیشه است. کفی این نوع چراغ با رنگ‌های الکترواستاتیک پوشیده شده تا در مقابل زنگ‌زدگی مقاوم باشد.

چراغ سنسوردار سقفی فلز شیشه
چراغ سنسوردار دیواری

چراغ سنسوردار دیواری

این نوع چراغ برای نصب بر روی دیوار طراحی گردیده است. چراغ سنسور دیواری معمولا مربع شکل ساخته می‌شود اما مدل‌های سقفی عموما به شکل گرد موجود است. برای روشنایی حیاط ساختمان و فضای پارک‌ها و فضاهای باز از نصب چراغ سنسوردار دیواری استفاده می‌شود.

مشاهده و خرید محصولات موجود در آبتین الکتریک با ضمانت و کیفیت

طریقه نصب چراغ سنسوردار سقفی

نحوه نصب چراغ سنسوردار سقفی ساده است و با انجام چند مرحله نصب می‌شود. مراحل نصب چراغ سنسوردار سقفی به شرح زیر است:

۱

بررسی جریان برق

اولین مرحله نصب، بررسی و کنترل جریان برق است. برای این کار جریان برق را قطع کنید تا خطرات احتمالی شما را تهدید نکند. به این نکته دقت نمایید اگر در محل مورد نظر برای نصب چراغ، چراغ دیگری وجود داشته باشد، حتما آن را با کمک فازمتر باز نمایید.

بررسی سقف

برای نصب چراغ سنسوردار سقفی لازم است سقف را بررسی نمایید. در صورتی که سقف از جنس آکوستیو یا رابیتس است، باتوجه به خالی بودن پشت سقف‌های رابیتس و حالت نرم سقف‌های آکوستیو نباید از رول پلاک استفاده نمایید. استفاده از پیچ‌های MDF سه یا چهار سانتی برای این کار مناسب است.

۲

۳

انتخاب نوع لامپ

بعضی از چراغ‌های سقفی ازنوع LED و یا SMDبوده و برخی دیگر لامپ سر خود دارند. لامپ ال‌ای دی به علت این که خیلی کم مصرف هستند و گرمای کمتری تولید می‌کنند، بهترین انتخاب برای نصب چراغ سنسوردار سقفی هستند.

نصب لامپ

چراغ‌های دارای سنسور توکار، بین دو سرپیچ قرار گرفته‌اند. لذا از یک طرف سنسور دو سیم است که یکی به سر پیچ متصل می‌شود و از طرف دیگر سنسور نیز یک سیم به سر پیچ دوم متصل می‌شود. دو سیم دیگر نیز از چراغ به ترمینال و بعد به برق شهری متصل می‌شود.

۴

۵

تنظیم مدت زمان روشنایی

با تنظیم ولوم موجود بر روی بدنه سنسور می‌توانید مدت زمان روشن ماندن چراغ را مشخص نمایید. در صورتی که این سنسور را فقط برای وقت شب تنظیم کنید میزان مصرف برق کمتر می‌شود.

نصب چراغ

برای این کار دو سیم خارج شده از چراغ را به سیم‌های خارج شده از سقف وصل کنید. سپس عملکرد چراغ را با قراردادن دست خود بر روی سنسور و خاموش شدن آن بررسی کنید. پس از خاموش شدن سنسور، دست خود را از جلوی چراغ سقفی و سنسور برداشته و چند بار تکان دهید. در صورتی که چراغ روشن شود، نصب چراغ سنسوردار سقفی را به طور صحیح انجام داده‌اید.

۶

نحوه نصب سنسور راه پله

سنسورهای راه پله دارای انواع مختلفی بوده که اصول سیم‌کشی در همه انواع یکسان است. سنسورهای حرکتی راه پله سه عدد پیچ جهت وصل کردن سیم دارندکه یکی از سیم‌ها فاز ورودی است که به سنسور راه پله متصل می‌شود و یک سیم دیگر هم فاز خروجی است که به لامپ متصل می‌شود و سیم سوم هم سیم نول است.

سنسورهای راه پله دارای ۳ ولوم برای تنظیم میزان حساسیت هستند. این سه ولوم به شرح زیر است:

۱. Time: این ولوم مخصوص تنطیم زمان است یعنی زمانی که سنسور روشن شد، پس از گذشت چه مدت زمانی سنسور جریان را قطع کند ولامپ خاموش شود.
۲. Lux: این ولوم مخصوص حساسیت نوری سنسور است و با توجه به نیاز خود می‌توانید مقدار این حساسیت را تنظیم نمایید.
۳. Sens: این ولوم مخصوص حساسیت عبور اجسام است و اگر ولوم را کم کنیم زمانی که یک جسم کوچک از مقابل این سنسور عبور کند، سنسور وصل نمی‌شود.

نصب چراغ سنسوردار

خرید چراغ‌های سنسوردار

نکاتی که هنگام خرید چراغ سنسوردار باید به آن توجه کنید به شرح زیر است:
💡 به محل نصب چراغ سنسوردار توجه کنید. چراغ‌های مناسب برای استفاده در محیط‌های روباز باید در مقابل گرما و گردو غبار مقاوم باشند.
💡 به میزان حساسیت سنسور و زاویه تشخیص آن توجه نمایید.
💡 به مدت زمان روشن ماندن و قابلیت تنظیم آن دقت نمایید. در بعضی از چراغ‌های سنسوردار مدت زمان روشن ماندن ثابت است ولی در مدل‌های جدید امکان تنظیم کردن مدت زمان روشن ماندن وجود دارد.

برای خرید چراغ‌های سنسوردار برند تولیدکننده را مد نظر قرار دهید. در حال حاضر شرکت‌های سازنده این چراغ‌ها، تکنولوژی را با طراحی‌های خلاقانه ادغام می‌کنند. از این رو این محصولات در مدل‌ها و طراحی‌های مختلف در بازار وجود دارند. در آبتین الکتریک انواع چراغ سنسوردار در مدل‌های متنوع و با قیمت مناسب عرضه می‌شود و شما می‌توانید مناسب‌ترین مدل را بر حسب نیاز و با توجه به بودجه‌تان خریداری نمایید.